Legalisatie documenten geven documenten pas echt waarde

Legalisatie documenten geven documenten pas echt waarde

Documenten hebben pas waarde wanneer er een handtekening onder staat. En dan dient de handtekening ook nog eens gelegaliseerd te worden. Zeker in het buitenland is legalisatie documenten heel normaal. Pas als men echt zeker weet dat jij de ondertekenaar bent van de documenten, worden die als volwaardig en betrouwbaar beschouwd. Zonde legalisatie heb je er eigenlijk niet zo veel aan. Verder is legalisatie documenten ook een middel om misbruik van documenten tegen te gaan.

Legalisatie documenten kan bij elke notaris in ons land

Legalisatie documenten kun je bij elke notaris in ons land laten doen. Ook een notariële medewerker mag dit doen, terwijl je ook bij een gemeentelijk ambtenaar in jouw eigen gemeente terecht kunt. Zij kunnen allemaal met zekerheid vaststellen dat jij het bent die getekend heeft en dus helemaal niemand anders. Maak voor je naar de notaris gaat wel een afspraak en zorg dat je altijd een geldige legitimatie bij je hebt. Dit kan een paspoort zijn, maar ook een ID-kaart of een geldig Nederlands rijbewijs. Nog steeds vergeten veel mensen vaak de geldigheid van het legitimatiebewijs te checken. En met een niet geldige legitimatie is legalisatie documenten dus niet mogelijk.

Documenten krijgen zo pas echt waarde

Officiële documenten krijgen dus pas echt waarde met een gelegaliseerde handtekening. Instanties willen er zeker van zijn dat jij het bent die de handtekening gezet heeft, en dat kan met legalisatie documenten. Het legaliseren van documenten betekent dat de notaris vaststelt dat je zelf documenten hebt ondertekend. Daardoor kan er geen enkel misverstand ontstaan over de authenticiteit van de handtekening onder een document. En zoals gezegd voorkom je zo misbruik van documenten.

Legaliseren is niet heel complex

Het legaliseren zelf is niet heel complex. Je zet je handtekening in het bijzijn van de notaris, terwijl je tegelijk een geldig identiteitsbewijs laat zien. Van deze handeling stelt de notaris een verslag op en verklaart dat de legalisatie documenten is voltooid in aanwezigheid van de notaris. De verklaring laat je vervolgens samen met een kopie van de legitimatie achter bij de notaris of de gemeentelijk ambtenaar. Behalve dat de notaris de verklaring ondertekent, wordt vaak ook een stempel van het notariskantoor geplaatst.

 

Maak ook gebruik van de andere diensten van de notaris

De notaris kan je overigens in het verlengde van het legaliseren van documenten en de handtekening op meer vlakken van dienst zijn. Zo kan de notaris ook een kopie waarmerken van officiële documenten. Dat waarborgt dat de inhoud van de kopie gelijk is aan aan de inhoud van de originele documenten. Legalisatie documenten betekent in feite niets meer of minder dan het voor echt verklaren van de documenten. Er kan geen enkel misverstand meer bestaan over de authenticiteit en dat maakt de documenten dus geschikt om ook in het buitenland te gebruiken. Het legaliseren van documenten is dus van essentieel belang als je met deze documenten iets wilt bewerkstelligen. Met alleen een handtekening red je het niet en worden er vaak geen zaken gedaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *